söndag, augusti 17, 2014

Nya blommor

Hade tänkt skriva ett inlägg om buskar men behövde nya bilder till det och idag regnar det rejält här så när jag stod i uterummet med kameran i handen valde jag att inte gå ut utan öppnade ett fönster och tog bilder ut därifrån istället.
 
Jag hjälpte min mamma att flytta igår, hon flyttade från marklägenhet till en med balkong så alla hennes trädgårdsgrejer blev över.
Hon hade ett tiotal stora pelargonior och begonior med några år på nacken som jag och min syster delade på.
Nu kommer utmaningen att försöka få dem att överleva vintern och växa till sig nästa år, tror inte att jag fått nån pelargon att övervintra men å andra sidan har jag ett riktigt bra uterum som de kan stå i i år så det ska nog gå bra.

Där var några ettåringar med som nästan är utblommade men de fina krukorna finns ju kvar till nästa år.
Detta har jag ställt på trappan och det vita schabraket där bak är ett försök att dölja en stor plasttunna som samlar regnvattnet från stuprören

Nu funderar jag på när det egentligen är bäst att klippa ner pelargonior? Hösten eller fram mot våren? Tror jag har hör bägge delarna, får kolla upp det där.

Ha det gott!
 

2 kommentarer:

Marina sa...

Ja, sämre saker kan ju hända än att man får ta över lite blommor och krukor :).
Jag kan bara svara för hur jag gör med pelargonerna och jag klipper ner dem i andra halvan av februari. På hösten tar jag bort blommorna men bladen får vara kvar.

Hoppas skadan som A fick inte är så allvarlig.

Kram

Karin - Mina Rum sa...

Lyxigt att få ta över blommor! Själv ställer jag pelargonerna i källaren över vintern. Där får de inte så mycket ljus, det är svalt och de får vatten någon enstaka gång under vintern om de har tur. Jag klipper ner dem på vårvintern när de får komma upp och bli omplanterade.

Kram!