tisdag, juli 15, 2014

Fjärilsrestaurang

En annan plan som med har blivit av är fjärilsrestaurangen som jag ville ha i närheten av vår altan.



Det såg inte ut som att fjärilsbusken skulle ta sig i våras så jag köpte en temynta, det brukar växa snabbt, som utfyllnad. Den kan jag ta bort snart för busken har vuxit till sig bra.

Nere växer ormrot och så har jag planterat solhatt som både jag och fjärilar gillar men tyvärr är det ingen ömsesidig kärlek för detta var nog det fjärde om inte femte försöket att få dem att växa och inte ett dugg har kommit upp och ändå fjäskade jag lite mer denna gången och blandade upp jorden rejält.

Jo så har vi ju lite porlande vatten där med. i en skål av betong som vi har borrat hål i, där finns både en slang och belysning.
Den gillas av hunden, fåglarna och oss både på dagen när det porlar lite diskret och kvällen när det lyser under fjärilsbusken.
Sen kanske man kan göra själva vattenstenen lite snyggare jag tycker om när man har svart diabas och vatten men helst så rent och naturligt som möjligt typ bara en platta som vattnet rinner av från.
Men det får var bra så här så länge eller tills vi hittar en fin och bra sten vi vill ha.
Med hål.
För vi hittade en rund fin sten på vången som vi inte kunde borra hål i, den var ganska hård och vår biltema borr klarade inte riktigt av den.
Så som sagt det är bra så här.

En annan plan som med ser ut att bli av nu är min önskade lavendelhäck, den som ska binda ihop restaurangen med trädpionen.


Var i Oppmanna idag och köpte sex finfina plantor lavendel.
Visar mer när de är i jorden.


Ha det gott!
 

2 kommentarer:

Marina sa...

Mina solhattar har frösått sig så du får gärna några små att prova med.
De senast dagarna har jag sett fler fjärilar här så nu hoppas jag att det snart är full fart i restaurangen.

Lavendelhäck låter underbart!

Kram

Karin - Mina Rum sa...

Mysigt med en fjärilsrestaurang och lite vattenporl så nära sittplatsen. Det är så skönt med lite lagom porlande. Avslappnade på något vis.

Kram!